Preklad do zákazníčtiny
Kategória: Marketing
Autor: Tomáš Klago
Publikované: 17. 03. 2021
Milí naši zákazníci, priznávame, že sa niekedy na stretnutiach opustíme a strieľame pojmy, ktoré zákonite nemusíte poznať. My vám rozumieme.
Snažíme sa pochopiť vaše potreby a obchodné ciele a k tomu navrhnúť zodpovedajúce marketingové aktivity. Teraz by sme chceli, aby ste porozumeli vy nám. Pripravili sme pre vás malý slovník pojmov z reklamného prostredia.
Kreativita
Toto slovo ste zrejme už počuli toľkokrát, že vám možno príde zvláštne, prečo ho tu spomíname. V popise ho má každá reklamná agentúra, veď všetci sme kreatívni. Čo to tá kreativita je? Kreativita, alebo tiež tvorivosť znamená schopnosť vidieť veci v nových súvislostiach, schopnosť vymaniť sa zo zaužívaných zvyklostí. Nie je len o uletených kampaniach, vypointovaných sloganoch a grafike. Kreatívna reklamná agentúra dokáže nájsť riešenia na potreby klienta. Tým nemusí byť len vizuálne stvárnenie, ale napríklad aj malý rozpočet či obmedzené možnosti. Míňať peniaze vie aj malé dieťa, vymyslieť zaujímavé riešenie pre zákazníka z rozpočtu, ktorý si môže dovoliť, to je kreativita.
Remarketing
Remarketing jednoducho povedané znamená kuť vášho zákazníka, kým je ešte horúci. Navštívil váš web, možno sa tam poobzeral a odišiel. Týmto sa to nemusí (a nemá) skončiť. Zatúlaným zákazníkom, ktorí už u vás boli pripomenieme, že ponúkate super tovar a ste pripravení predávať. Vašu reklamu im ukážeme pri poflakovaní sa sociálnymi sieťami, pri čítaní obľúbeného bulváru alebo aj na stránkach, ktoré tematicky súvisia s vašim produktom. Ak váš web navštevuje viac zákazníkov, bol by hriech nerobiť remarketing.
Copywriting
Keď vám povieme, že spravíme nejaké pekné copy, nemyslíme tým “copy paste”. Copywriting je písanie reklamných textov. Môžu to byť slogany, Facebook posty, články. Úlohou copywritera je napísať technicky správne a „čítavé” texty. Copywriter pri písaní textu berie do úvahy cieľovú skupinu a jej potreby, kľúčové vlastnosti produktu a trochu tej predajnej psychológie. To všetko tak, aby bol výsledný text ľahko pochopiteľný, bez stokrát ožutých fráz a nudných prirovnaní, s pekným rytmom a dobrou gramatikou. Že copywriter nie je taký odborník ako vy? Našťastie. Budete mať istotu, že text napíše zrozumiteľne, aby ho pochopili aj vaši zákazníci.
Môžete stvoriť špičkovo odborný text, ale ak je zábavný ako trojdňová zemiaková kaša, plytváte vlastným časom.
UX, UI
Tieto dve skratky sú to, čo vo finále prispievajú k tomu, aby váš web mohol byť označený ako fakt dobrý. UX (User Experience) alebo po slovensky užívateľská skúsenosť je to, čo užívateľ zažíva na webe. Ako sa dostane k produktom, ktoré ho zaujímajú a ako pohodlne prejde krokmi od košíka po potvrdenú objednávku. UX sa netýka len e-shopov, ale akýchkoľvek webov, aplikácii a napríklad softvéru. UI (User Interface) je užívateľské rozhranie a cieľom UI dizajnérov je to, aby všetky podstránky, “tlačítka” a ďalšie prvky boli vizuálne príjemné, logicky umiestnené a užívateľ bez siahodlhého uvažovania z prvej chápal, čo sa stane, keď ich použije.
Obsahový / content marketing
Poučka na úvod: Úlohou obsahového marketingu je vytvárať hodnotný obsah pre zákazníka. Forma môže byť rôzna, vítané sú články, videá, infografiky. Ak má článok pre zákazníka hodnotu, bude ho pravdepodobne zdieľať ďalej bez toho, aby vás to stálo peniaze. Malý príklad. Ak predávate špeciálne potraviny, zákazníkov okrem vašej ponuky bude zaujímať aj to, čo si z nich môže uvariť a ako prospievajú jeho zdraviu. Mediálny priestor je plný reklamných posolstiev, zaujať zákazníka je čoraz ťažšie.
Kým kedysi stačilo informovať o ponuke, teraz je potrebné viac úsilia vložiť do kvalitného obsahu.
Responzívny web
Asi tretina Slovákov nakupuje cez internet z mobilu. Responzívny dizajn, a teda správne zobrazovanie webu na rôznych zariadeniach, už dnes nie je otázkou voľby ale nevyhnutnosť. Opäť sa to netýka len e-shopov. Ľudia si váš web pozerajú cestou do práce, počas porád, pri povinnej rannej chvíľke v kúpeľni, niekedy okolo nich padajú traktory. Prosím, nenúťte ich ešte aj lúštiť drobný text a prstom scrolovať obrázky cez celý displej. Mimochodom, ak vám niekto ponúkne web za super špeci výhodnú cenu, zamerajte svoju pozornosť práve na to, ako sa web zobrazuje na rôznych zariadeniach.
CMS
Alebo aj redakčný systém je systém, v ktorom na webstránku pridávame obsah. V ňom nastavujeme nie len to, čo na webe bude, ale aj to, ako to bude vyzerať a čo to bude robiť. CMS systémov je viac. Od nekomplikovaných tzv. krabicových riešení pre nenáročných zákazníkov po na mieru programované weby s vysokou mierou originality a automatizácie. V Trendise používame vlastný CMS systém, ktorý je jednoduchší na používanie a zákazníkovi dáva menej možnosti „niečo rozladiť” kliknutím mimo.
Chceli by ste okrem neznámych pojmov spoznať, aké je to spolupracovať s dobrou reklamnou agentúrou? Dajte nám o sebe vedieť.