Táto stránka využíva súbory cookies za účelom zaistenia správnej funkčnosti stránok. Bližšie informácie o používaní súborov cookies su dostupné v naších podmienkach ochrany osobných údajov

Trendis: od polepov k brandingu

Kategória: ZO ŽIVOTA AGENTÚRY

Autor: Jozef Chlebek

Publikované: 25. 11. 2020

Podnikateľské príbehy sú zriedka priamočiare. Ako sa malá firma z Čadce dostane k veľkým klientom a ako sa dá posunúť od lepenia výkladov k tvoreniu firemnej identity? Prečítaj si, ako sa to podarilo nám.

Začínali sme ako traja freelanceri. Každý so svojou firmou, kanceláriou a podnikateľským príbehom. Jeden robil grafiku, druhý weby a tretí trochu dizajn a polepy. Najskôr sme spolupracovali na skúšku. Chceli sme sa oťukať, zistiť, či funguje pracovná chémia. Pôvodný nápad bol, že budeme pokračovať pod hlavičkou jednej z našich firiem. Lenže to je ako adoptovať si adolescenta so všetkými maniermi a chybami pri výchove. Nakoniec sme založili novú značku, pri ktorej sme boli od jej vzniku a cítili sme plnú zodpovednosť za spoločné dieťa.

 

Trendis na scéne

S názvom sme bojovali dosť dlho. V tej dobe bol internet samý manažéris, pretekáris, pumpáris a iné „is”. Nechceli sme “čosi” plus media, niečo iné spolu plus production. Boli sme freelanceris a ešte aj trendy. Trendis bol dlho pracovný názov, časom sme si povedali, že to vôbec neznie zle. A tak to zostalo.

Postreh č. 1: To, čo sa javí ako úlet, môže byť správne riešenie. 

Naša prvá kancelária

Prvú spoločnú kanceláriu sme si zriadili vtedy, keď sa nám už nechcelo komunikovať online (tieto skúsenosti sa nám ešte zišli, čítajte ďalej). V Čadci sme našli útulný podkrovný priestor. Čadca je v našom príbehu dôležitá. Bez akejkoľvek irónie, je to pekné miesto, no ak nemáte stavebniny, čínsky obchod alebo autosalón, trhové možnosti v tejto časti Slovenska sú jemne oklieštené. To platí aj o ľuďoch. Tí najšikovnejší odchádzajú do Čiech a väčších miest. Ale bojovali sme. Na začiatku sme brali všetko. Grafiky, weby, šialené realizácie.

Postreh č. 2: Určite nepodceňujte miesto podnikania. Buďte klientom a kolegom tak blízko, ako sa dá. 

Sťahovanie

Každá zákazka je dôležitá

A každá z nich vám môže odomknúť dvere k ďalším zákazkám. Iróniou je, že to dopredu nemáte šancu vedieť. Našim šťastným kľúčom bola zákazka na grafické práce za 50 €. Boli to poctivé štyri dni roboty, a výsledok stál za to. Klient bol spokojný. Prišlo pozvanie do Združenia mladých podnikateľov. Začali sme chodiť na stretnutia, z ktorých vznikli priateľstvá a obchodné partnerstvá. Získali sme klientov ako Profirol, Xenex a Ryant clinic (dnes Klinika Zdravia).

Postreh č. 3: Žiadna zákazka nie je príliš malá. Keď  odvediete kvalitnú prácu, výsledok sa dostaví. 

Traja sú veľa, dvaja tak akurát

Po štyroch rokoch sme došli na križovatku. Nie všetci sme chceli ísť rovnakým smerom a rovnakým tempom. Nevideli sme našu budúcnosť v polepoch výkladov a vizitkách. Povedali sme si čo a ako, podali si ruky a zredukovali počty. Ostali sme dvaja. 

Postreh č. 4: Nemá zmysel ostávať v nefungujúcich partnerstvách. Ani v tých obchodných.


Ostali sme dvaja

Ide sa do Žiliny

Do zmeny lokácie sme zabrdli viackrát. Chceli sme robiť brandové veci, viac dizajn a menej realizácií. V Čadci sme už veľa možností nemali a my sme nevyhnutne potrebovali reštart. Povedali sme si, že keď už nemáme čo stratiť, zmenou môžeme iba získať. Tá prišla na začiatku roku 2019. Opustili sme dobre známu Čadcu a neisto, no s odhodlaním sme presťahovali kanceláriu do Žiliny. Nevedeli sme, ako nás to ovplyvní. S odstupom času môžeme povedať, že nám to dalo vietor do plachiet a napriek obavám to stálo za to.

Postreh č. 5: V najťažších časoch treba robiť najodvážnejšie rozhodnutia. 

 

Kura na scéne

Keď sme začali osídľovať náš nový pracovný priestor, navláčili sme do kancelárie kopec literatúry, tulivak a gumené kura. Páčila sa nám absurdnosť a nezameniteľný zvuk tohto žltého nezmyslu. Postupne sa objavila vo väčšine našich insta storiek. Jej škrekot zaručene potrhá myšlienkové pochody a napätie. Žlté čudo sa stalo najobľúbenejším kolegom a figuruje vo viacerých prankoch. Veď kto by sa už hneval na kuru?

Postreh č. 6: Budujte svoje rituály bez ohľadu na to, ako zvláštne vyzerajú. 

 

Nové priestory, nové výzvy

V Žiline sme získali klientov Libex, potraviny Koruna a Wüstenrot, ktorí zásadne ovplyvnili fungovanie Trendisu. Kým doteraz sme si vystačili s (veľmi spoľahlivými) externistami, chceli sme konečne vybudovať stabilný interný tím. Pribudli programátori, grafici, copywriterka a socialisti. Spolu pracujú na nových zadaniach a spoľahlivo riešia existujúce zákazky. Každý je z iného cesta. Vnášajú do firmy svoje nápady, energiu a viac či menej výstredné zvláštnosti. Noví ľudia uzatvárajú kruh. Čím viac práce, tým viac členov tímu, tým viac práce. 

Postreh č. 7: Premeňte svoje obavy na príležitosti. Získate tým viac, ako si myslíte. 
 

Trendis tím

S čím sme nerátali

Mať úspešnú firmu je fajn predstava. Ak ste predtým fungovali ako samostatná bojová jednotka, delegovať prácu ostatným je pekelná výzva. My sme s tým veľa skúseností nemali. Museli sme sa naučiť nazerať na prácu s odstupom a hodnotiť ju objektívne (to, že by som to spravil inak neznamená, že to nie je dobré). Museli sme sa naučiť dopriať kolegom slobodu a zodpovednosť za úspechy a faily. 

Keď sme sa konečne naučili pracovať v tíme, prišla korona. Ostali sme pracovať z domu. Tu sme využili skúsenosti s online komunikáciou za začiatku nášho podnikania. Niektorí z nás si to nevedia vynachváliť, iným z toho občas kvapká na karbid. Snažíme sa, aby sa komunikácia nescvrkla len na pracovné úlohy. Pohoda v tíme je dôležitá, nech sú jeho členovia kdekoľvek. 

Postreh č. 8: Naučte sa delegovať prácu a dôverovať ľuďom. Ak sami cítia zodpovednosť za prácu, výsledok vám príjemne prekvapí. 

 

Teraz je nám dobre. Sme už celkom zabehnutá reklamná agentúra a pred profesnou deformáciou nás spoľahlivo chránia neštandardné zadania klientov a osobitosti kolegov. Veľa sme sa naučili. 

 

Čo sa od začiatku zmenilo:

  • Prúsery sa dejú a všetky, ale naozaj všetky sa dajú riešiť. Na strane klienta aj agentúry sú vždy ľudia, preto sa chyby sem tam stávajú. 

  • Kedysi tie najlepšie nápady prichádzali v noci. Najlepšia vec, ktorá dnes v noci prichádza, je kvalitný spánok

  • Už to nie len len kreatíva. Je tam kus zodpovednosti za ľudí, faktúry a výsledky. 

 

Čo sa rozhodne nezmenilo:

  • Našou silnou stránkou je dizajn a stále pracujeme na ďalších. 

  • Našu prácu robíme poctivo, vždy chceme dať klientovi niečo navyše

  • Stále sa učíme ako robiť veci lepšie. 

 

Kto vedie Trendis?

Jozef Chlebek

Spolu s Tomášom je mozgom a hybnou silou Trendisu. Vo firme sa venuje všetkému, najviac ale riadeniu, webdizajnu, UX a UI. Ako konzultant predstavuje klientom možnosti, ako využiť marketing pre ich biznis. Online svet rád opúšťa v nedeľu, kedy sa kuchyňa stáva jeho výsostným teritóriom. 

Superschopnosť: koordinovať ľudí tak, aby mal výsledok hlavu aj pätu

 

Tomáš Klago

Tomáš je kreatívec a srdciar. Venuje sa tvorbe videí, fototeniu a dizajnu. Vďaka jeho kreatívnym víziám a perfekcionizmu je dizajn silnou stránkou Trendisu. Vždy odovzdá kvalitnú robotu a to isté očakáva aj od kolegov. Keď práve nepracuje a nesleduje najnovšie trendy, relaxuje pri animovaných seriáloch a na turistike. 

Superschopnosť: má vlastnú predstavu o kvalite a nevzdá sa, kým ju nedosiahne

 

Nemáme patent na podnikanie ani podrobnú mapu k úspechu. Keď niečo chcete, choďte si za tým a možno sa poučíte z toho, čo v podnikaní postretlo nás. 

Chcete byť súčasťou nášho príbehu ako klient alebo člen tímu? Dajte nám o sebe vedieť. 

Potrebujete pomôcť? Kontaktujte nás.

Ďakujeme za správu